På väg till -Almedalen? Därför kan ditt bästa möte ske redan på resan dit!
- 24 maj
- 4 min läsning
Uppdaterat: 26 maj
Almedalsveckan handlar om möten. Det vet alla som någon gång har varit där. Politiker, entreprenörer, kommunikatörer, forskare, organisationer och företag samlas i Visby för att diskutera och påverka framtiden, bygga relationer och skapa nya möjligheter.
Men här är något många missar:
Ditt viktigaste möte kanske inte sker när du besöker ett seminarium eller ett mingel. Det kanske sker redan på tåget - eller på färjan? I kön till den efterlängtade koppen kaffe. Eller vid gaten.
Efter många år som moderator, nätverksledare, seminarie- och event arrangör har jag lärt mig en sak: människor är ofta som mest öppna innan själva eventet börjar. Förväntningarna är höga, tempot är lugnare och samtalen blir ofta mer naturliga. Det har ju liksom inte börjat ännu.
Det är också därför jag älskar Almedalen.
Här suddas gränserna ut mellan höga chefer, folkvalda politiker, nyblivna entreprenörer och människor som bara är nyfikna på framtiden. Alla är vi där av samma anledning – att mötas och få till de där oväntade samtalen med människor vi inte visste fanns. Ibland sker det mötet innan du ens kommit innanför ringmuren.
Resan till Almedalen är en del av Almedalen
Många ser resan som transporttid. Jag ser den som relationsbyggande och underhåll av befintliga kontakter.
Under åren har jag träffat människor på väg till Almedalen (eller på flyg och tåg i största allmänhet). Personer som jag har suttit jämte mig på både tåg och flyg har blivit goda vänner med åren. Ibland blir det korta möten, i språnget, som gett mig ett nytt perspektiv, en ny idé, ett nytt namn på en person jag borde kontakta och så vidare. Och allt börjar med att vara uppmärksam - släpp fokus från mobilen och gå fram och hälsa på någon gammal bekant. Eller den person som råkar stå jämte dig i kön och suckar lite i väntan på att bli serverad eller gå ombord.
Egentligen inte det inte så märkligt. Vi reser båda till samma plats eller åtminstone på väg någonstans. Då finns det en naturlig öppning för samtal, kanske något i stil med
“Är du också på väg till Almedalen?”“Vad får dig att åka dit?”“Vad hoppas du få ut av veckan?”
Det behöver inte vara svårare än så. Tänk inte så mycket. Var glad och trevlig - och bjud på dig själv! Bra nätverkande handlar om nyfikenhet. Om att få människor att känna sig sedda, inkluderade och trygga. Det är där riktiga relationer börjar.
Personliga möten överträffar allt!
Vi lever i en tid där tekniken breder ut sig och blir allt smartare. Men trots all teknik finns det fortfarande inget som slår ett personligt möte. Ett handslag. Ett leende. Ögonkontakt. Energin i ett samtal. Jag brukar säga:
“Man kan inte skaka hand via mail” har jag haft som slogan under ett antal år. Det är dags att uppgradera den till “Man kan inte skaka hand via AI”. Oavsett vilket så måste vi “gilla” först innan vi lyssnar aktivt och personen vi pratar med ska känns trovärdig.
Det handlar inte om att välja bort digitala verktyg. Tvärtom. När du har träffat på en ny kontakt, eller någon du inte har träffat på länge, är det läge att kolla om ni har varandra på LinkedIn. Om inte - se till att connecta innan ni skiljs åt för att utveckla och underhålla relationen.
Men det personliga mötet fördjupar relationen betydligt snabbare - och roligare. Och kanske är Almedalen Sveriges starkaste plats för just det.
-Så nätverkar du redan på resan dit
Här är några konkreta tips för dig som vill få ut mer av både resan och dagarna i Almedalen.
1. Bestäm vad du vill få ut av veckan
Många åker till Almedalen utan en tydlig plan. Då är det lätt att veckan bara blir stressig.
Fundera istället på:
Vilka branscher och ämnen vill jag bevaka?
Vilka frågor vill jag lära mig mer om?
Personer jag följer, vilka seminarier medverkar de i?
Hur kan jag synliggöra mig själv, om det är ett önskemål?
När du vet varför du är där blir det också enklare att ta kontakt med rätt människor.
2. Våga börja småprata
Många människor känner osäkerhet inför nätverkande.
“Stör jag nu?” “Tänk om personen inte vill prata?” “Vad ska jag säga?”
Men sanningen är att de flesta uppskattar vänliga och “bjussiga” människor. Du behöver inte leverera en perfekt presentation.
Börja enkelt.
“Vad fick dig att åka till Almedalen i år?”
“Har du varit där tidigare?”
“Vad jobbar du med?”
“Har du tips på fler seminarier att följa i detta ämnet?”
När människor får prata om sig själva uppstår ofta ett naturligt samtal.
3. Ha en enkel presentation av dig själv
Ingen har kommit till Almedalen för att köpa något så lägg ned det där med att försöka sälja till människor du träffar. Bekanta er, hitta gemensamma intressen och beröringspunkter. Bygg relation. Sannolikt får du frågan vad du jobbar med. Då är det bra att kunna beskriva vem du är och vad du gör på ett tydligt och avslappnat sätt.
Exempel:
“Jag arbetar med att skapa tryggare och mänskligare möten, som leder till något, genom föreläsningar, mingel och moderatoruppdrag.”
Det räcker långt.
4. Fokusera inte på vad du kan få – fokusera på vad du kan bidra med
Det här är en av de viktigaste sakerna jag har lärt mig genom Göteborgsminglet och andra nätverk och olika mingelträffar genom åren. Människor minns vad du säger - människor minns hur du fick dem att känna.
Om du är genuint nyfiken, lyssnar och hjälper andra att känna sig inkluderade – då bygger du relationer som håller över tid.
5. Lär dig avsluta samtal naturligt
Detta är något många frågar mig om:
“Hur avslutar man ett samtal snyggt?”
Mitt bästa råd är att vara varm och tydlig, till exempel så här:
“Det var verkligen fint att prata med dig. Jag hoppas att vi ses under veckan också.”
Eller:
“Jag vill gärna fortsätta prata längre fram – ska vi connecta på LinkedIn?”
Krångla inte till det i onödan.
Almedalen behöver fler mänskliga samtal
Efter många år som moderator och samtalsledare har jag också sett hur viktigt det är med människor som kan skapa trygghet i möten. Det gäller både på scen och utanför scenen.
De bästa samtalen uppstår inte när människor försöker imponera på varandra. De uppstår när människor är närvarande och autentiska. För bakom varje samarbete finns människor. Bakom varje affär finns förtroende. Och allt börjar med ett “Hej!”.
Kanske på en båt eller flyg till Almedalen.

Kommentarer