Hur män och kvinnor affärsnätverkar på olika sätt
Artikel från Driftig.nu
Att ha ett stort personligt nätverk har blivit en allt större framgångsfaktor. Vänner och personliga kontakter ligger ofta bakom stora och viktiga beslut såsom jobb, boende och partners. Anneli Egestam, som arbetar med event, mingel och nätverk, berättar här om vad vi kan lära av varandras sätt att nätverka och bygga affärsrelationer.
Det finns ett område som män och kvinnor skiljer sig kraftigt åt i yrkeslivet, nämligen representation, och att umgås med kunder och kollegor utanför arbetstid. Ju mer uppskattning du visar din kund, desto större lojalitet och fler affärer kommer din kund att ge dig.
Gamla takter sitter fortfarande i
Kvinnor har traditionellt tagit ett större ansvar och skyndat hem efter jobbet, medan männen ägnat sig åt affärsmiddagar och olika aktiviteter. Vad som är arbete och fritid är ibland flytande gränser, men effekten brukar inte utebli. Nöjda kunder vill gärna ge tillbaka i form av affärer eller nya affärsmöten och ingångar, efter att ha nätverkat eller representerat. Fler affärer ger högre försäljningssiffror och därmed högre lön, ökat ansvar och kanske till och med befordran till olika chefspositioner.
Kvinnor behöver ”unna” sig mer
Kvinnor är ofta resultatorienterade och vill gärna ha ganska omgående effekt av att nätverka och delta i olika sammanhang. Vi unnar oss inte att ”bara” ha trevligt, och inser inte att det vi egentligen gör när vi nätverkar och träffar kunder är att vi investerar i oss själva och våra relationer. Detta kan på sikt leda till fler affärer, kunder och nya uppdrag. Relationer och förtroende tar mer än ett möte eller två i anspråk för att infinna sig och det räcker därför inte att bara delta en gång.
Det är människor som gör affärer, inte företag. Vi gör hellre affärer med människor vi gillar och som gillar oss och fattar ofta beslut baserade på känslor snarare än logik. Människan fungerar så. Att dela en upplevelse och ha roligt stärker relationerna och gör att vi känner närhet och trygghet med varandra.
Utan möten – ingen utveckling
Män berör ofta inte så mycket av sin privata sfär när de bygger affärsrelationer. Kvinnor, å andra sidan, hittar oftast initiala gemensamma nämnare på det personliga planet. När kvinnor har mycket gemensamt är det lätt att hamna i en vänskapsrelation och sedan stanna där.
Kvinnor nätverkar när de har ett tydligt syfte och behov, att uppdragen och affärerna sinar, arbetsgivaren har varslat om uppsägning etc. Det är ofta för sent att börja nätverka när krisen är ett faktum. Ditt personliga nätverk finns med dig, i vått och torrt. Allt bottnar i förtroende mellan två människor som känner varandra väl och vill hjälpa varandra. Att underhålla ditt personliga nätverk och dina kundrelationer är bland de viktigaste du kan göra. Det är dessa människor som bestämmer ditt personliga varumärke och kan rekommendera dig och bli dina bästa ambassadörer.
Var generös!
Allt nätverkande handlar om generositet, den som ger får tillbaka. Det enklaste och säkraste sättet att bygga förtroende i mötet med en annan människa är att vara just generös, bjuda på dig själv, din tid, kunskap och nätverk. Att dela upplevelser stärker dina affärsrelationer på sikt, så umgås mer med ditt nätverk ”in real life”, det är bra för affärerna och ditt personliga varumärke.
Anneli blev Årets Affärsnätverkare 2006 och arrangerar bl a Göteborgsminglet och Entreprenörs- och Ledarskapsdagen för kvinnor.
Nyhetsarkiv
Senaste nyheter
- Samtal i Almedalen: Så här vill politiker förenkla för småföretagare
- Så här skriver tidningen Sälj! om Göteborgsminglet
- Uppskattad Mingelskola favorit i repris på Eget Företag i Malmö
- Anneli lyfter småföretagarfrågor på Centerns Kommundagar och kvinnors företagande på WomEngage
- "Så nätverkar du smart på jobbmässan!"